رویدادهای آموزشی

۷ گام تا تهیه برنامه عملیاتی و اجرای استراتژی های کسب و کار

برای اجرای هر برنامه استراتژیک به یک برنامه عملیاتی نیاز است. این نقشه راه است که به شما نشان می دهد چگونه به اهداف خود خواهید رسید.

یک برنامه عملی، جزئیات گام های مشخصی را که برای دستیابی به اهداف شما لازم است (معمولاًبرای سال آینده) را شرح می دهد. همچنین یک جدول زمانی برای هر کار ارائه می دهد و اینکه چه کسی چه کاری را انجام می دهد و روند انجام کار را بیان می کند.

برنامه عملیاتی معمولاً در پایان فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و پس از تعیین چشم انداز و انجام تجزیه و تحلیل SWOT و تعیین اهداف، ایجاد می شود.

در ادامه به مراحل و گام های مورد نیاز برای ایجاد برنامه عملیاتی می پردازیم:

۱.تیم خود را درگیر کنید:

در صورت مشارکت دادن هرچه بیشتر کارمندان در ایجاد برنامه عملیاتی، بهترین تیم را خواهید داشت. کارمندان می توانند در مورد اینکه چه مراحلی برای دستیابی به اهداف شما مورد نیاز است و چگونگی اجرای بهتر آنها، پیشنهادهای ارزشمندی ارائه دهند. همچنین، اگر کارمندان از همان ابتدا در فرایندهای کاری مشارکت داشته باشند، احتمالاً با دقت بیشتری کار خواهند کرد.

۲.اقدامات لازم را فهرست کنید:

هسته اصلی برنامه عملیاتی تهیه فهرستی از اقدامات لازم برای دستیابی به اهداف کسب و کار است. این اقدامات می توانند شامل مواردی نظیر تأمین مالی تا خرید تجهیزات یا وسیله نقلیه، استخدام کارکنان با مهارتی خاص یا ایجاد وب سایت باشند. هر اقدامی باید به روشنی شرح داده شود تا از سردرگمی جلوگیری شود.

۳.یک جدول زمانی تنظیم کنید:

اکنون یک بازه زمانی برای دستیابی به هر اقدام تعیین کنید.

۴.منابع و مسوولیت ها را مشخص کنید:

مشخص کنید که هرکس مسئول چه کاری است. همچنین منابع دیگر (پول، تجهیزات، پرسنل) را که برای انجام این کار نیاز دارید، تعیین کنید.

۵.فرآیند پیگیری و اندازه گیری را ایجاد کنید:

توضیح دهید که برای اطمینان از انجام مراحل، برنامه عملیاتی را چگونه پیگیری خواهید کرد. این پیگیری می تواند شامل گزارشات داخلی و جلسات منظمی باشد که برای بحث در مورد پیشرفت طرح انجام می شود.همچنین اقداماتی که برای پیگیری انجام شدن مراحل انجام خواهید داد را مشخص کنید. این موارد می تواند شامل نقاط عطف (مانند اتمام برخی وظایف خاص) و اقدامات کمیتی (مانند درآمد یا سهم بازار) باشد.

۶.طرح تان را به اطلاع عموم کارکنان برسانید:

اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان از برنامه عملیاتی، از جمله نقش آنها در اجرای برنامه، آگاهی دارند. توضیح دهید که چگونه این برنامه در استراتژی کلی کسب و کار شما قرار می گیرد.

۷.طرح را پویا و درحال اجرا نگه دارید:

هنگامی که شروع به اجرای برنامه عملیاتی خود می کنید، باید بطور منظم بر اجرای مراحل پیگیری و سنجشی که ترسیم کرده اید، نظارت داشته باشید. همچنین داشتن شناخت از کارمندان در مورد نحوه انجام وظایف و مسئولیت های آنها و در برخی موارد بازخواست آنها کار مفیدی است.

بحث و گفتگوی منظم در مورد برنامه عملیاتی، راه خوبی برای زنده نگه داشتن کل برنامه استراتژیک است و مورد توجه کارمندان قرار می گیرد. از بازخورد کارمندان در مورد چگونگی اجرای مراحل استقبال کنید.

در جلسات بعدی که می خواهید در مورد پیشرفت تان بحث کنید، در نظر بگیرید که باید به طور منظم برنامه عملیاتی خود را بازنگری کنید و به طور مداوم آن را به روز کنید. این امر منجر می شود که برنامه عملیاتی شما با پیشرفت های شرکت تان پیشی بگیرد این روند راهی مطمئن برای پیشرفت است که استفاده نکردن از آن، می تواند باعث منحل شدن کل استراتژی کسب و کارتان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *