رویدادهای آموزشی

«گسترش شبکه ارتباطی» دروازه ورود به موفقیت در کسب و کار

گاهی ارتباط برقرار کردن با دیگران را بی اهمیت تلقی می کنیم و این شروع مسیر اشتباه در دنیای کسب و کار ماست. «گسترش شبکه ارتباطی» دروازه ورود به موفقیت در کسب و کار است. به قول پدرم «زندگی تمرین کردنی است…» بسیاری از مهارت ها را می توان با تمرین و تکرار آموخت از جمله مهارت «چگونگی ارتباط برقرار کردن».

ممکن است با خود فکر کنید برخی افراد ذاتا در این کار توانا هستند و برخی دیگر نه. البته که برخی افراد ذاتا افراد اجتماعی تری هستند و در ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق ترند اما این مهارت را می توان با تمرین و تکرار تقویت کرد.

اگر حس می کنید جزء آن دسته از افرادی هستید که ارتباط برقرار کردن برایتان سخت است خواندن این مطلب می تواند به شما کمک کند.

چگونه دایره ارتباطاتم را در محیط کسب و کار بهبود بخشم؟

۱.نقاط قوت افراد را به آنها یادآوری کنید:

اگر کاری کنید تا شخصی احساس مهم بودن کند، ناخواسته نسبت به شما رفتار دوستانه تر و صمیمی تری خواهد داشت. توجه کنید که منظور از این نکته مجیزگویی نیست تنها می خواهد یادآوری کند که انسانها فارغ از سن و جنسیت و مقام و … به دیده شدن علاقه مند هستند. هر انسانی نقاط قوتی دارد. بنابراین برای آنکه به همکارانتان حس خوبی بدهید کاری را که به خوبی انجام می دهند، به آنها بگویید. مثلا اگر همکارتان همیشه به موقع در جلسات حضور پیدا می کند و به قولی «آن تایم» است این ویژگی مثبت را به او بگویید. شنیدن تعاریف واقعی و مثبت از زبان شما باعث می شود ارتباط خوبی بین تان برقرار شود.

۲.شنونده خوبی باشید:

یکی دیگر از راه های ایجاد حس مهم بودن در افراد این است که برای آنها شنونده خوبی باشیم. وقتی به حرف همکاران و دیگر افرادی که در کسب و کار با آنها درگیر هستید گوش می دهید افراد شما را شایسته تقدیر می دانند و در خاطر آنها خواهید ماند.

بیشتر بخوانید: برای موفقیت در کسب‌و‌کار، «گوش دادن موثر» را بیاموز

۳.قبل از جلسات کمی مطالعه کنید:

اگر احساس می کنید وقتی در جلسات کاری هستید حرفی برای گفتن ندارید کافی است در حوزه کاری خود کمی مطالعه کنید. روزی پانزده دقیقه مطالعه از منابع موثق باعث می شود در جریان نوآوری ها، اخبار و حوادث حوزه کاری خود باشید و در زمان لزوم بتوانید از این اطلاعات برای موضوع صحبت استفاده کنید. هدف از این راهکارها جلب توجه و موارد منفی نیست بلکه به دلیل اهمیت گسترش دایره ارتباطات در موفقیت شغلی است. یکی از پیش نیازهای این مساله داشتن یک گفتگوی خوب است و برای این منظور مطرح کردن موضوعی مشترک برای شروع گفتگو الزامی است.

۴.قبل از جلسه، اطلاعات اجمالی درباره طرف مقابل تان داشته باشید:

اگر با شخص خاصی جلسه دارید قبل از روز جلسه درباره علاقه مندی ها و شخصیت طرف مقابل تحقیق کنید تا بتوانید برای روز جلسه موضوع مشترکی برای صحبت پیدا کنید. وجود شبکه های اجتماعی پیدا کردن این اطلاعات درباره همکاران، رقبا و دیگر افراد حوزه کسب و کار شما را آسان تر کرده است.

۵.قابل اعتماد باشید:

در صورتی در محیط کار از سوی همکاران مورد پذیرش و علاقه قرار می گیرید که قابل اعتماد و حامی باشید.

۶.اسامی را به خاطر بسپارید:

اسامی افرادی که با آنها جلسات ادامه دار دارید و یا به هر دلیلی در بخشی از فرایند کسب و کار خود مکررا به آنها رجوع می کنید به خاطر بسپارید. به خاطر سپردن نام افراد اعتماد به نفستان را در معاشرت های اجتماعی و کاری بالا می برد.

۷.به ویژگی های مثبت در شخصیت افراد بیشتر توجه کنید:

همواره به یاد داشته باشید برای داشتن ارتباط خوب با همکاران نیاز نیست به سبک زندگی و شخصیت آنها علاقه مند باشید. در واقع باید تلاش کنید با کسانی که مورد علاقه شما نیستند ارتباط مناسبی داشته باشید برای این کار به نکات مثبت شخصیت آنها بیش از نقاط آزاردهنده شخصیت شان توجه کنید. به خودتان یادآوری کنید آنها بخشی از زندگی کاری شما هستند و پذیرش تفاوت سلیقه، شخصیت و سبک زندگی آنها به شما کمک می کند شبکه ارتباطی گسترده ای داشته و در کار خود موفق تر باشید.

در مطلب بعدی با ادامه بحث «گسترش شبکه ارتباطی» با ما همراه باشید.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *