تبلیغات چیست؟
تبلیغات به طور کلی یعنی ساخت پیامی که یک نفر را برای انجام کاری متقاعد کند و انگیزه دهد. تبلیغات خوب به گونه ای طراحی می شود که بسیار تاثیر گذار، به یادماندنی و در بسیاری از مواقع جذاب باشد. تبلیغات آشفتگی و سرصدای روزمره زندگی را می شکند، توجه بیننده را مختل می کند و تمرکز اصلی آن ها را می طلبد.
به طور کلی، از مزایای تبلیغات برای کسب و کارها میتوان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.
- ارائه اطلاعات پایه و کلی مانند جزئیات راههای تماس با کسب و کار و آدرس وبسایت در تبلیغات
- افزایش فروش از طریق معرفی محصولات و خدمات به مشتریان احتمالی
- اطلاعرسانی به مشتریان درباره تغییرات خدمات، رونمایی از محصولات جدید، پیشنهادهای ویژه و بهبود حاصل شده در محصولات و خدمات کسب و کار
- ترغیب کاربران به انجام یک عمل خاص مانند بازدید از وبسایت یا استفاده از یک کد تخفیف خاص با تاریخ انقضای محدود
- یادآوری نام برند و زمینه تخصصی کسب و کار به مشتریان قدیمی
- تغییر افکار و تصور افراد درباره کسب و کار
- کمک به ساخت و توسعه برندی متمایز برای کسب و کار
- افزایش آگاهی از برند و کسب و کار
- تعریف بازار تخصصی مشخص (Niche) برای کسب و کار
پرسونای مخاطب چیست؟
شما که مدیر یک کسب و کار هستید نباید تصور کنید مشتری یا مخاطبانتان مانند شما فکر میکنند. این فکر که خریدار مانند شما فکر میکند و دغدغههایی مانند شما دارد برای کسب و کارتان بسیار مخرب است. ولی اگر بپذیرید مخاطبان شما طرز تفکر متفاوتی دارند باعث میشود تصویر شفافتری از مخاطبانتان داشته باشید و بهتر نیازها و خواستههایشان را بشناسید. در این جا پرسونا به شما برای شناخت مشتریانتان کمک خواهد کرد.
آدل ریولا، بنیانگذار مؤسسه پرسونای مشتری، پرسونا را چنین تعریف میکند:
«یک پرسونای کاربردی، کمک میکند که نحوه تصمیمگیری، نگرشها، نگرانیها و معیارهای مشتریان بالقوه پرسونای مخاطب خود را بشناسید.»